Specialisatie Stottertherapie 2025-2026

Stacks Image 166
Stacks Image 169
Stacks Image 175
Stacks Image 172

Opleidingsonderdelen

  • Algemene methodiek in functie van onderzoek en behandeling: sociaal cognitieve gedragstherapie
  • Epidemiologie en fenomenologie van stotteren & oefeningen verschijnselen incl. neurale netwerkactiviteiten die correleren met stotteren en stottergedrag; incl. co-morbiditeit
  • Leerprocessen bij stottergedrag
  • Ontstaan & Ontwikkeling van stotteren (Epidemiologie)
  • Diagnostiek & Oefeningen diagnostiek
  • Therapie bij kleuters & Bijzondere oefeningen
  • Therapie bij kinderen
  • Therapie bij tieners en volwassenen
  • Ouderbegeleiding & Individuele ouderbegeleiding
  • Begeleiding van de omgeving
  • Overzicht van therapieën voor stotteren
  • Effecten van therapie
  • Klinische Praktijkervaring (stage 150 u effectief).
  • Gevalsstudies
  • Capita selecta: broddelen, temperament, dysfasie
  • Klinische praktijkervaring (stage) bij CIOOS stottertherapeuten

  • Op het einde van elk academiejaar beoordelen de cursisten alle vakken van de hoofddocenten en gastdocenten naar inhoud, vorm, kwaliteit van lesgeven, zinvolheid e.d. Ook de organisatie van de opleiding wordt geëvalueerd. Het evaluatie-instrument is gebaseerd op de richtlijnen en voorbeelden van het ministerie van onderwijs (Vlaanderen).



    Leermiddelen

    Tijdens de opleiding maken we uiteraard gebruik van verschillende leermiddelen die vervat zitten in het inschrijvingsgeld:
  • handboeken (gedragstherapie, stotteren)
  • tests (stotteren, spreekattitude)
  • syllabi
  • bestanden met cursusmaterialen (syllabi, computerdia's) en materialen voor de klinische praktijk (oudercursussen, computerdia's, handleiding
  • groepstherapie, materiaal individuele therapie) die je kan downloaden
  • digitale versie van de hiervoor genoemde bestanden en materialen
  • filmopnames
  • Stacks Image 104

    Materiaal

    Boey, R. (2007) Test voor Stotterernst Niet-Lezers. TvS-NL. Belsele: VVL
    Boey, R. (2007) Test voor Stotterernst Lezers. TvS-L. Belsele: VVL
    Boey, R. (2003) Klinische intervieuwprotocols voor stotteren bij kleuters, kinderen en volwassenen. Antwerpen: Centrum voor Stottertherapie
    Boey, R. (2020) DIS2: Detectie-Instrument Stotteren. Belsele: VVL
    Boey, R. (2021) VOKIS: Vragenlijst voor Ouders van Stotterende Kinderen. Belsele: VVL
    Boey, R. (2009) Spreken over Stotteren. Antwerpen: Standaard Uitgeverij.
    Verder:
    Schalen, vragenlijsten, evaluatieschema's, folders bij diagnostiek en therapie.

    Syllabi

    De syllabi ontvangt u voor de vakken en capita selecta vooraf aan de colleges in afgedrukte vorm (hand-out). Daarnaast ontvangt u handleidingen voor de vakken, practica, stages en het eindwerk.


    Handboeken

    Boey, R. (2009) Hoe stotteren ontstaat en zich ontwikkelt. Epidemiologie en fenomenologie. Leuven: Acco.
    Boey, R. (2009) Spreken over stotteren. Antwerpen: Standaard Uitgeverij
    Boey, R. (2010). Sociaal cognitieve gedragstherapie voor stotteren bij heel jonge kinderen. Antwerpen: Standaard Uitgeverij.
    Boey, R. (2013). Stottertherapie bij kinderen en tieners: een sociaal cognitieve gedragstherapie. Belsele: VVL.
    Boey, R. (2010). Sociaal cognitieve gedragstherapie voor stotteren adolescenten en volwassenen. Belsele: VVL.
    Boey, R. (2015). Ouders als medewerkers in de stottertherapie voor hun kind. Individuele ouderbegeleiding en ouderprogramma in groep. Belsele: VVL.
    Boey, R. (2017.) Stotteren bij volwassenen. Een sociaal-cognitieve gedragstherapie. Belsele: VVL.
    Hermans D., Elen P., Orlemans H. (2017) Inleiding tot de Gedragstherapie. Bohn, Stafleu, van Loghum.
    Stacks Image 180
    Stacks Image 189
    Stacks Image 183
    Stacks Image 186