Specialisatie Stottertherapie 2025-2026




Opleidingsonderdelen
Op het einde van elk academiejaar beoordelen de cursisten alle vakken van de hoofddocenten en gastdocenten naar inhoud, vorm, kwaliteit van lesgeven, zinvolheid e.d. Ook de organisatie van de opleiding wordt geëvalueerd. Het evaluatie-instrument is gebaseerd op de richtlijnen en voorbeelden van het ministerie van onderwijs (Vlaanderen).
Leermiddelen
Tijdens de opleiding maken we uiteraard gebruik van verschillende leermiddelen die vervat zitten in het inschrijvingsgeld:
handboeken (gedragstherapie, stotteren) tests (stotteren, spreekattitude) syllabi bestanden met cursusmaterialen (syllabi, computerdia's) en materialen voor de klinische praktijk (oudercursussen, computerdia's, handleiding groepstherapie, materiaal individuele therapie) die je kan downloaden digitale versie van de hiervoor genoemde bestanden en materialen filmopnames

Materiaal
Boey, R. (2007) Test voor Stotterernst Niet-Lezers. TvS-NL. Belsele: VVL
Boey, R. (2007) Test voor Stotterernst Lezers. TvS-L. Belsele: VVL
Boey, R. (2003) Klinische intervieuwprotocols voor stotteren bij kleuters, kinderen en volwassenen. Antwerpen: Centrum voor Stottertherapie
Boey, R. (2020) DIS2: Detectie-Instrument Stotteren. Belsele: VVL
Boey, R. (2021) VOKIS: Vragenlijst voor Ouders van Stotterende Kinderen. Belsele: VVL
Boey, R. (2009) Spreken over Stotteren. Antwerpen: Standaard Uitgeverij.
Verder:
Schalen, vragenlijsten, evaluatieschema's, folders bij diagnostiek en therapie.
Boey, R. (2007) Test voor Stotterernst Lezers. TvS-L. Belsele: VVL
Boey, R. (2003) Klinische intervieuwprotocols voor stotteren bij kleuters, kinderen en volwassenen. Antwerpen: Centrum voor Stottertherapie
Boey, R. (2020) DIS2: Detectie-Instrument Stotteren. Belsele: VVL
Boey, R. (2021) VOKIS: Vragenlijst voor Ouders van Stotterende Kinderen. Belsele: VVL
Boey, R. (2009) Spreken over Stotteren. Antwerpen: Standaard Uitgeverij.
Verder:
Schalen, vragenlijsten, evaluatieschema's, folders bij diagnostiek en therapie.
Syllabi
De syllabi ontvangt u voor de vakken en capita selecta vooraf aan de colleges in afgedrukte vorm (hand-out). Daarnaast ontvangt u handleidingen voor de vakken, practica, stages en het eindwerk.
Handboeken
Boey, R. (2009) Hoe stotteren ontstaat en zich ontwikkelt. Epidemiologie en fenomenologie. Leuven: Acco.
Boey, R. (2009) Spreken over stotteren. Antwerpen: Standaard Uitgeverij
Boey, R. (2010). Sociaal cognitieve gedragstherapie voor stotteren bij heel jonge kinderen. Antwerpen: Standaard Uitgeverij.
Boey, R. (2013). Stottertherapie bij kinderen en tieners: een sociaal cognitieve gedragstherapie. Belsele: VVL.
Boey, R. (2010). Sociaal cognitieve gedragstherapie voor stotteren adolescenten en volwassenen. Belsele: VVL.
Boey, R. (2015). Ouders als medewerkers in de stottertherapie voor hun kind. Individuele ouderbegeleiding en ouderprogramma in groep. Belsele: VVL.
Boey, R. (2017.) Stotteren bij volwassenen. Een sociaal-cognitieve gedragstherapie. Belsele: VVL.
Hermans D., Elen P., Orlemans H. (2017) Inleiding tot de Gedragstherapie. Bohn, Stafleu, van Loghum.
Boey, R. (2009) Spreken over stotteren. Antwerpen: Standaard Uitgeverij
Boey, R. (2010). Sociaal cognitieve gedragstherapie voor stotteren bij heel jonge kinderen. Antwerpen: Standaard Uitgeverij.
Boey, R. (2013). Stottertherapie bij kinderen en tieners: een sociaal cognitieve gedragstherapie. Belsele: VVL.
Boey, R. (2010). Sociaal cognitieve gedragstherapie voor stotteren adolescenten en volwassenen. Belsele: VVL.
Boey, R. (2015). Ouders als medewerkers in de stottertherapie voor hun kind. Individuele ouderbegeleiding en ouderprogramma in groep. Belsele: VVL.
Boey, R. (2017.) Stotteren bij volwassenen. Een sociaal-cognitieve gedragstherapie. Belsele: VVL.
Hermans D., Elen P., Orlemans H. (2017) Inleiding tot de Gedragstherapie. Bohn, Stafleu, van Loghum.



